„Chopin skomponował dwa przepiękne mazurki. (…) są warte więcej niż czterdzieści romansów i wyrażają więcej niż cała literatura naszego stulecia” — tak między innymi o Mazurku nr 3 cis-moll, op. 50 pisała George Sand w liście do Eugeniusza Delacroix. I tym właśnie utworem EUGEN INDJIC rozpocznie dziś wieczorem swój recital fortepianowy.
To arcydzieło Fryderyka Chopina. Skonstruowany w sposób mistrzowski, jest efektem zainteresowania kompozytora teorią kontrapunktu. Subtelność głównego tematu została tu zestawiona z gwałtownym kontrtematem, a oberkowa fraza z kujawiakiem. Całość zamiera w dramatycznej kulminacji, w stopniowym wygaszaniu, wyciszeniu.
Eugen Indjic, obdarzony wielkim talentem pianista pochodzenia rosyjsko-serbskiego oraz laureat IV nagrody Konkursu Chopinowskiego (1970), sięgnie w sumie po siedem utworów Chopina. Oprócz mazurków w repertuarze recitalu znajdą się m.in.: Ballada nr 1 g-moll, op. 23 — pierwsza ballada napisana przez Fryderyka Chopina, nazywana „manifestem czystego romantyzmu”, która snuje przed słuchaczem opowieść tajemniczą i dziwną, nieomal literacką (jak się sugeruje, inspirację stanowiły tutaj ballady Mickiewicza), Impromptu nr 3 Ges-dur, op. 51 — utwór spokojny, refleksyjny, poetycki, o niezwykle subtelnej melodii oraz Scherzo nr 2 b-moll, op. 31 — opowieść, w której zderzają się ze sobą bardzo odmienne wątki: mroczny z jasnym, bolesny z radosnym, tragiczny z heroicznym.
Podczas recitalu usłyszymy także 18 Davidsbündlertänze, op. 6 Roberta Schumanna. Nazwa cyklu — w tłumaczeniu na język polski Tańce Związku Dawida lub Tańce Związku Dawidowego — nawiązuje do nieistniejącej grupy, która istniała jedynie w wyobraźni kompozytora. Należeli do niej niejacy Florestan i Euzebiusz, będący alter ego kompozytora, który podpisywał tymi imionami kolejne części zbioru. Miały one odpowiadać odmiennym stanom jego twórczego nastroju i temperamentu. Cykl stanowi duże wyzwanie dla pianisty, który musi zmierzyć się tutaj z nagłymi i spolaryzowanymi zmianami ekspresji. Będzie się można o tym przekonać już dzisiejszego wieczoru.
Koncert rozpocznie się o godz. 19:00 w Puławskim Ośrodku Kultury „Dom Chemika”. Więcej informacji: ARTYŚCI, REPERTUAR. Festiwal odbywa się w dniach 18–26 listopada 2016. Zachęcamy do zapoznania się z PROGRAMEM oraz do śledzenia naszej strony internetowej oraz profilu na FACEBOOKU.
Po raz siódmy spotykamy się w gościnnych Puławach podczas Festiwalu Wszystkie Strony Świata. Za nami sześć edycji wydarzenia, które mam nadzieję zapamiętali Państwo jako ciekawe i różnorodne spotkania z muzyką wszelką — ale zawsze dobrą. 7. edycja naszych koncertów powinna przynieść równie ciekawe i różnorodne doznania muzyczne. W tym roku także przekrój przez muzyczne światy od klasycyzmu, poprzez jazz i muzykę popularną, na kolejnym puławskim prawykonaniu kończąc.
Magia Puław urzeka, przyjemnie jest organizować dla Państwa ten Festiwal i zapraszać artystów ze świata, aby dzielili się z nami swoim kunsztem. A przed nami postaci wybitne: światowej renomy pianista Eugen Indjic, pierwszy trębacz Izraelskiej Filharmonii Yigal Meltzer, skrzypek Emanuel Salvador, znakomity Łukasz Pawlik, Rykarda Parasol, czy niezwykły, muzyczny klan Lasoniów. Tradycyjnie wystąpi Młoda Polska Filharmonia, prezentując monumentalne arcydzieło Beethovena — III Symfonię Es-dur ‚Eroicę’. Nikolet Burzyńska zaprezentuje z kolei swoje najnowsze dzieło pod tytułem Migot, które w Puławach będzie miało swoje prawykonanie. Sądzę, że niezwykłym przeżyciem muzycznym będzie orkiestrowa wersja Mazurków Niepojętych Kapeli Maliszów i Orkiestry UMFC. Budujmy więc, siódme już, mosty pomiędzy kulturami i narodami w niezwykłym i historycznie nasyconym krajobrazie Puław.
Adam Klocek Dyrektor Artystyczny Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata
Dzisiaj, razem z Fundacją Zwierciadło, zapraszamy na pierwszy koncert: MŁODA POLSKA FILHARMONIA pod kierunkiem ADAMA KLOCKA zaprezentuje kompozycje Ludwiga van Beethovena i Wolfganga Amadeusza Mozarta, a także Koncert Es-dur na trąbkę i orkiestrę J.N. Hummla, w którym partię solową wykona YIGAL MELTZER, pierwszy trębacz Izraelskiej Orkiestry Filharmonicznej. Koncert rozpocznie się o godz. 19:00 w Puławskim Ośrodku Kultury „Dom Chemika”.
Festiwal odbywa się w dniach 18–26 listopada 2016. Zachęcamy do zapoznania się z PROGRAMEM oraz do śledzenia naszej strony internetowej oraz profilu na FACEBOOKU.
Włodek Pawlik, Janusz Grzywacz, Marcin Partyka — to właśnie prawykonania kompozycji tych artyustów słyszeliśmy na poprzednich edycjach Festiwalu Wszystkie Strony Świata. Są one jednym z najważniejszych elementów programu. W tym roku do tego zacnego grona dołączy Nikolet Burzyńska. 26 LISTOPADA (POK „DOM CHEMIKA”) publiczność będzie miała okazję posłuchać utworu ‚Migot’ na orkiestrę kameralną.
Migot to utwór wielowątkowy. Poszczególne części odznaczają się kontrastującym charakterem nosząc znamiona — jedne witalizmu, a inne płynących sennych płaszczyzn. W niektórych momentach doszukać się można inspiracji folklorystycznymi cechami instrumentów takich jak obój, waltornie czy smyczki. Przez cały utwór przewija się tytułowe drganie blasku rozumiane na różne sposoby: jako jasne barwy, oscylujące harmonie, falujące zaśpiewy, szklistość, wibrujące artykulacje.
„Zawsze lubiłam improwizować, ale o kompozycji zaczęłam myśleć dopiero w gimnazjum — po koncercie finałowym konkursu Patri Patriae. Pomyślałam wtedy, że ja też chcę być kompozytorem. I na kolejną edycję konkursu skomponowałam mój pierwszy w życiu utwór na orkiestrę (a drugi w ogóle). Nieco naiwnie pomyślałam sobie, że jeśli mi się uda, to będzie to dla mnie znak, że mam się w życiu zająć kompozycją” — tak o początkach swojej przygody z komponowaniem opowiada artystka.
NIKOLET BURZYŃSKA to młoda kompozytorka, która podczas studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Conservatoire de Strasbourg oraz kursów i warsztatów kompozytorskich miała okazję uczyć się od takich kompozytorów jak Louis Andriessen, Mark André czy Tadeusz Wielecki. Jej muzyka była wykonywana m.in. przez Orkest de ereprijs pod dyrekcją Roba Vermeulena, Voix de Strass pod dyrekcją Catherine Bolzinger oraz Orkiestrę i Chór żeński Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Massimiliano Caldiego. Nikolet Burzyńska jest laureatką Stypendium Prezesa Rady Ministrów i Ablaze Records Scholarship oraz laureatką wielu prestiżowych nagród, jak chociażby II nagrody Sorodha Composition Competition, a także I nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae w Katowicach.
Festiwal odbywa się w dniach 18–26 listopada 2016. Zachęcamy do zapoznania się z PROGRAMEM oraz do śledzenia naszej strony internetowej oraz profilu na FACEBOOKU. Do zobaczenia w Puławach!
Rodzinne muzykowanie najwyższej próby. W Puławach wystąpi Kapela Maliszów z Beskidu Niskiego, która z Orkiestrą Smyczkową Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod kierunkiem Adama Klocka zaprezentuje materiał z albumu Mazurki Niepojęte.
Inspirując się muzyką Karpat i powiatu gorlickiego, KAPELA MALISZÓW wykonuje ją na tradycyjnym instrumentarium: skrzypce, basy, lira korbowa, baraban, bęben obręczowy. „Pamiętam jak przez mgłę, że mama, chodząc po domu, nuciła sobie cichutko albo śpiewała głośno na weselu. Zabieram wiec Zuzię i Kacpra w świat mojego dzieciństwa, żeby go poznali chociaż w małej części, aby ich również zainspirował” — wspomina Jan Malisz, któremu na scenie towarzyszą jego utalentowane dzieci: śpiewająca fenomenalnym białym głosem Zuzanna i improwizujący na skrzypcach Kacper.
Kapela Maliszów przywraca pamięć o starych melodiach oraz tworzy własne utwory o charakterze polskim, udowadniając, że tak zwana muzyka tradycyjna jest nadal żywa i na swój sposób nowa. Można powiedzieć, że beskidzcy artyści mają tę muzykę w sercu, co daje się wysłyszeć — i zobaczyć! — podczas żywiołowych koncertów. W Puławach wystąpią z towarzyszeniem ORKIESTRY UMFC pod kierunkiem ADAMA KLOCKA, dyrektora artystycznego Festiwalu. Autorami orkiestracji utworów są Paweł Przezwański i Nikolet Burzyńska.
Na to wyjątkowe wydarzenia, którym przerzucamy most między muzyką folkową i poważną, zapraszamy 24 LISTOPADA (POK „DOM CHEMIKA”).
Festiwal odbędzie się w dniach 18–26 listopada 2016. Zachęcamy do zapoznania się z PROGRAMEM oraz do śledzenia naszej strony internetowej oraz profilu na FACEBOOKU. Do zobaczenia w Puławach!
„Muzyka to wszystko minus świat” — oto najkrótsza i najcelniejsza definicja muzyki, tylko pozornie paradoksalna. Albo inaczej: muzyka to świat równoległy, istniejący obok tego, który nas otacza. Dzięki muzyce bowiem, przenosimy się w sferę, w której nie istnieją pojęcia używane na co dzień. Sztuka dźwięków otwiera nas na to, co niewypowiadalne i prowadzi do swego rodzaju za-świata. Dlatego słowo „świat” w nazwie Festiwalu zawsze było dla mnie nie tyle pojęciem geograficznym, co metafizycznym.
W tym roku znów przyjąłem z radością zaproszenie do odwiedzenia wyjątkowej przestrzeni, w której króluje to, co wymyka się słowom. Więcej: puławski festiwal, jak chyba żaden inny w Polsce, zaprasza we wszystkie strony tego świata (za-świata). A ja nigdy nie lubiłem ograniczać się do jednego stylu, gatunku, brzmienia, instrumentarium. Wyznaję bowiem starą zasadę, wedle której muzykę należy dzielić tylko na dobrą i złą. Podczas każdego pobytu w Puławach słuchałem wyłącznie tej pierwszej, i to w znakomitych wykonaniach. Wiem, że tak będzie również w tym roku — aby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na program koncertów i listę wykonawców. A kiedy już to Państwo zrobią, proszę zarezerwować sobie każdy festiwalowy wieczór i nie pominąć żadnego koncertu. Dopiero wówczas wszystkie strony za-świata dźwięków ułożą się Państwu w piękną, różnokolorową całość.
Piotr Matwiejczuk Program 2 Polskiego Radia
Festiwal odbędzie się w dniach 18–26 listopada 2016. Zachęcamy do zapoznania się z PROGRAMEM oraz do śledzenia naszej strony internetowej oraz profilu na FACEBOOKU. Do zobaczenia w Puławach!